Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu - ubyo@gelisim.edu.tr

Televizyon Haberciliği ve Programcılığı








 Doç. Dr. Yıldız Derya Birincioğlu ve Dr. Uğur Baloğlu Uluslararası “İletişim Günleri-Dijital Çağda İletişim” Sempozyumuna Katıldı


Televizyon Haberciliği ve Programcılığı Bölümü Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Yıldız Derya Birincioğlu ve Dr. Uğur Baloğlu 21-23 Ekim tarihlerinde 7. kez düzenlenen “Uluslararası İletişim Günleri-Dijital Çağda İletişim” sempozyumunda “Bir Kültürel Tüketim Pratiği Olarak Netflix Dizileri” adlı bildirilerini sundular.


Dijitalleşmenin medya sektöründe yaptığı dönüşümün önemine değinen araştırmacılar, gerçekleştirdikleri araştırmadan hareketle televizyon izleme pratiklerinin son yıllarda geçirdiği dönüşümü değerlendirdiler. Türkiye’de Netflix’e abone olan kişi sayısının 2019 yılı içerisinde oldukça hızlı bir şekilde arttığını belirten Doç. Dr. Birincioğlu, dizi ve film izleme platformlarının pazardaki payını arttırdıklarına dikkat çekti. Dr. Baloğlu da sosyal ağların insanların serbest zaman aktivitelerindeki merkezi rolüne değinerek buradaki değişimin film ve dizi izleme pratiklerine de yansıdığını belirtti.

21-46 yaşları arasında Netflix, Amazon Prime, MUBİ ve BluTV gibi dizi izleme platformlarını takip eden 6 kadın ve 6 erkek görüşmeler yapan araştırmacılar, kişilerin dizi izleme pratikleri alışkanlıklarındaki değişime dikkat çektiler.

Doç. Dr. Birincioğlu, görüşme yapılan kişilerin geleneksel televizyon dizilerini küçümseyerek bu dizilere yönelik olumsuz bir tavır takındıklarını, buna karşın internet üzerindeki platformlardan dizi izlemenin bir statü göstergesi olarak görüldüğüne dikkat çekti. Araştırmacılar, bu görüşmelerin göze çarpan sonuçları arasında kişilerin dizileri izledikleri mecralar ile kendilerini konumlandırdıkları statü arasındaki pozitif bağ olduğunu belirttiler.

Kişilerin internetten dizi izleme pratiklerine yakından bakan araştırmacılar, binge-watching (seri izleme) alışkanlığının yaygınlaşmakta olduğunu vurguladılar. Binge-watching’i yeni çıkan bir dizinin art arda izlenerek en kısa süre içerisinde bitirilmesi olarak tanımlayan Dr. Baloğlu, televizyondan dizi izlemek ile platformlarda dizileri takip etmek arasındaki en göze çarpan farkın internetteki dizilerin çok daha hızlı bir şekilde tüketilmesi olduğunu söyledi.

Doç. Dr. Birincioğlu, yaptıkları araştırmanın bir diğer önemli bulgusunun kişilerin izledikleri dizileri genellikle sosyal çevrelerindeki kişilerin takip ettikleri dizilerden oluştuğunu, bunun da sosyal dışlanma korkusundan kaynaklandığını ifade etti.

Covid-19 krizi nedeniyle sinema salonlarının kapanması sonucunda internetten dizi ve film izleme sürelerinin daha da arttığının altını çizen Dr. Baloğlu ise insanların izleme alışkanlıklarını konu edinen çalışmaların karantinayla şekillenen yeni izleme alışkanlıklarını da incelemesi gerektiğini belirtti.